sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Mistä ruoka tulee? - Valion historia osa 2: Kaupungistumisesta tähän päivään

Viime postauksessa kävimme läpi Valion historian ensimmäiset vuosikymmenet. Ensimmäisiin vuosikymmeniin mahtui paljon, aina AIV-rehusta sotavuosiin. Jos et ole vielä lukenut ensimmäistä osaa, pääset lukemaan sen täältä.

Nyt jatkamme matkaa siitä mihin viimeksi jäimme, eli 60-luvulta aina tähän päivään asti.

60-luvulla markkinoille tuli liuta uusia tuotteita, jotka ovat pitäneet suosionsa aina tähän päivään asti. Nimittäin jogurtti ja viili tulivat markkinoille annospakkauksissa. Tokihan jogurttia on ollut markkinoilla jo kauan aiemminkin, mutta se ei ollut saavuttanut suosiota happaman makunsa vuoksi. Valion silloinen tuotantojohtaja Eero Horelli hakikin oppia amerikkalaisista meijereistä, joissa valmistettiin maustettuja jogurtteja. Suomen markkinoilla maustetut jogurtit nousivat hetkessä kansan suosioon helppokäyttöisenä aamu- ja välipalatuotteena. Valiojogurtit olivat syntyneet.



60-luvun lopulla markkinoille tulee myös eräs toinen nykyäänkin hyvin tunnettu tuote, nimittäin kevytmaito. Vuonna 1969 markkinoille tullut kevytmaito sisälsi 2,5% rasvaa (nykyisin 1,5%) ja siitä tulikin nopeasti Suomen suosituin maito.


Uusia kevyttuoteita alkaa virrata markkinoille 70-luvulla, sillä elintarvikkeiden sisältämään rasvaan alettiin kiinnittämään enenevissä määrin huomiota ja kuluttajat toivoivat markkinoille kevyempiä vaihtoehtoja.

Kierrätettävät kartonkipakkaukset alkoivat vakiinnuttamaan asemansa ainoana pakkausmuotona maitopullojen ja -pussien sijaan ja kuluttajia pyrittiin ohjeistamaan kierrättämään tyhjät pakkaukset. Samoihin aikoihin Valion maitoihin tulivat niiden rasvapitoisuuksista kertovat väritykset. Kevytmaidon pakkaus on sininen ja kulutusmaidon (nyk.täysmaito) pakkauksen väri vakiintui punaiseksi.

Vuonna 1975 Valiolla kehitettiin jälleen jotain mullistavaa. Nimittäin HYLA-tuotteet saivat alkunsa kun juuston valmistuksessa yli jäänyttä heraa ryhdyttiin jalostamaan elintarvikekäyttöön. Tänä päivänä hera tunnetaan erityisesti urheilijoiden suosimana proteiinilähteenä, mutta aina 70-luvun puoliväliin saakka hera oli ollut vain tuotannon ylijäämää.

Suosikkituote Voimariini (Oivariini) tuli markkinoille vuonna 1979, kun kasviöljyn ja voin seoksen myynti sallittiin rasvalainsäädännön muutoksen myötä.



80-luvulla kevyttuotteiden nousukausi jatkuu kun kuluttajien tietämys ruoan terveellisyydestä lisääntyy. Samaan aikaan myös kuluttajien kiinnostus suuntautuu myös ulkomaisiin tuotteisiin. Kuluttajat nauttivat mm. fetasta, brié-juustosta ja monista muista siihen aikaan "eksoottisista" uutuuksista. Ruokalautasella näkyi kansainvälisyys.

HYLA-tuotteet tulivat markkinoille 80-luvun alkupuolella, joten nyt myös laktoosi-intolerantikkojen oli mahdollista nauttia maitotuotteista.



Välipalakulttuuri syntyi samalla vuosikymmenellä, mikä tarkoitti sitä, että markkinoille saapui uudenlainen tuotekategoria, välipalatuotteet. Tällöin esimerkiksi Nami nami- vanukkaat ja Valion marjakeitot tulivat osaksi kuluttajien arkea.

90-luvulle saavuttaessa oli markkinoille tulossa jälleen täysin uudenlainen tuote, nimittäin Valio Gefilus tuoteperhe, joka sisältää Lactobasillus GG-bakteerikantaa. Ensimmäinen maitohappobakteereja sisältävä tuote markkinoilla oli Valion Gefilus herajuoma, joka tuli kuluttajien saataville vuonna 1990.

Vuonna 1993 Valion luomutuotteet näkivät päivänvalon. Markkinoiden ensimmäinen luomutuote oli kevytmaito, jonka jälkeen luomuperhe laajeni kuohukermaan, piimään, sekä A+ luonnonjogurttiin.

Ruokakerma tuli markkinoille 90-luvun lopulla, tarkemmin vuonna 1999. Kuluttajat olivat toivoneet perinteiselle kuohukermalle kevyempää vaihtoehtoa, ja Valio vastasi toiveisiin ruokakermalla. Nykyisin ruokakermoja on saatavilla useilla eri rasvapitoisuuksilla ja makuvariaatioilla, mutta ruokakerma ei ole tuotteena erityisen vanha.

Vuosituhannen vaihde toi jälleen mullistavia uutuuksia markkinoille, nimittäin laktoosittomat tuotteet saapuivat markkinoille. Niiden suosio oli ennennäkemätön. Muutamassa kuukaudessa laktoositonta maitojuomaa myytiin miljoona litraa.

2000-luvulla kevyttuotteet olivat edelleen suuressa suosiossa. Polar-juustosta tuli markkinoille versio, jossa on ainoastaan 5% rasvaa. Muitakin uusia kevyttuotteita tuli markkinoille, kuten esimerkiksi sinihomejuusto Aurasta nähtiin myös kevyempi vaihtoehto markkinoilla.



2010-luku on muuttanut paljon elintarvikemarkkinoita. Vähähiilihydraattisuus on lisännyt maitotuotteiden kysyntää, sillä nyt kuluttajat toivovat tuotteiden sisältävän runsaasti proteiinia. Tämä on lisännyt maitohyllyssä räjähdysmäisesti erityisesti erilaisten rahkatuotteiden tarjontaa. Valio toi oman Valio PROfeel tuoteperheensä markkinoille, sekä plusmaidon ja -piimän, jotka sisältävät runsaasti proteiinia.

Vuonna 2012 markkinoille tuli Valion uusi tuoteperhe, Onni-puurot perheen pienimmille. Puurot ovat suunniteltu yhteistyössä lastenlääkärien kanssa, jotta ravintosisältö olisi mahdollisimman optimaalinen kasvavalle naperolle.

Innolla jäämme odottamaan mitä vuosikymmen tuo tullessaan, sillä Valio on osoittanut olevansa ajan hermoilla vastatessaan kuluttajien tarpeeseen kulloisenkin ruokatrendin mukaisesti. Valio on myös valveutunut sosiaalisen median hyödyntäjä, Valio näkyy ja vaikuttaa SoMessa, lähellä kuluttajia.

Valion historia on ollut täynnä innovaatitoita ja aika näyttää kuinka Valio kehittää maitotuotteiden valikoimaa edelleen. Minkälaisia jännittäviä uutuuksia tulemme näkemään hyllyssä, se jäänee nähtäväksi tulevina vuosina!

Lähteet:
Valio verkkosivut 19.6.2016 http://www.valio.fi/tuotteet/valio/#

Kuvat: Valio materiaalipankki
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti